buy lasix http://all-treatment.org/buy-levitra-vardenafil/ http://all-treatment.org/buy-viagra-sildenafil-citrat/ isotretinoin online buy cialis online
28 gen. 2012

La verdad sobre el caso Savolta

Author: elmanu | Filed under: Obrerisme, Obres

La Verdad sobre el Caso Savolta contada sobre dues arts diferents, la literatura i el cinema; dues obres homònimes tant divergents entre sí que mantenen, no obstant, la mateixa base comuna a totes dues: els entramats relacionats amb l’empresa armamentística Savolta de Barcelona en el primer quart de segle XX arran un article publicat en la premsa obrera per Domingo Pajarito de Soto.

L’esmenat article desvetlla una important informació sobre les obscures vendes de Savolta enmig la contesa de la Primera Guerra Mundial. Els directius, impulsats pel misteriós personatge Leprince, comencen una onada d’accions per tranquil•litzar als obrers i evitar la vaga, amb el perill de convertir-se en vaga general en aquella revolucionària Barcelona anomenada La Rosa de Foc.

La novel•la històrica (de l’edat contemporània) creada per Eduardo Mendoza narra la història de Javier Miranda, un treballador del despatx de l’advocat Cortabanyes, aliè i, alhora, inmers en aquests fets. La convulsió de la ciutat, la lluita de classes i els enfrontaments directes entre sindicalistes i pistolers de la patronal, es reflexen a pinzellades i en un molt segon pla.
En canvi, la pel•lícula de Antonio Drove és justament el contrari. L’acció se centra en la lluita de poders i de classes al voltant de l’empresa Savolta; les reunions i avanços de cadascuna de les classes i Pajarito de Soto (interpretat per José Luís López Vázquez) com a protagonista i enllaç entre totes dues. En aquesta cas, Miranda (Ovidi Montllor) segueix sent la persona introvertida de l’obra de Mendoza però amb molt menys protagonisme.

En quin moment de la creació del film, el director, partint de la base social del llibre, decideix deixar de banda la història principal i es fixa en aquells detalls i elements que podrien passar inadvertits a un lector amb poca consciència de lluita de classes? Ho ignorem però, per dir-ho clarament, Drove es va treure de la màniga una pel•lícula obrerista basant-se en una novel•la de caire policiac ambientada en aquell moment històric. Un aspecte que, al nostre parèixer i vista l’hermenèutica habitual, sol ésser el contrari.

Així també ocorre en el llenguatge emprat. Mentre que el film avança de manera linial als fets i amb un ritme pausat i tranquil, l’obra escrita mostra un gran virtuosisme, avança i retrocedeix en l’espai-temps d’una manera magistral, entrellaça i mescla històries, diàlegs, narració, interrogatoris, cartes, etc. amb un llenguatge dinàmic que fa, si més no, que el lector estiga pensant en quin moment es produeixen els fets que es llegeixen en eixe instant. Novament els dos llenguatges es contraposen, ja que, en general, és el cinema el que sol utitlitzar aquests recursos.

En definitiva, dues bones obres que recomanem per a tots aquells que senten curiositat per aquell moment de canvi i de lluita a la Barcelona industrial.

Amb tot, personalment, em quede amb la veu en off del final del film, on s’explica breument la Vaga de la Canadiense (on s’aconseguiren les 8 hores de treball), el pistolerisme i la lluita de classes d’aquella Rosa de Foc.

YouTube Preview Image

Fitxes Tècniques

Llibre:
Autor: Eduardo Mendoza
Gènero: Novel·la detectivesca, històrica
Editorial: Seix Barral
Any de publicació: 1975
ISBN:84-322-1356-X

Pel·lícula:
Director: Antonio Drove
Guió: Antonio Drove & Antonio Larreta (sobre el llibre homònim)
Repart: José Luis López Vázquez, Ovidi Montllor, Omero Antonutti, Charles Denner, Stefania Sandrelli
Any: 1979
Gènero: Drama, política

Leave a Reply